Rozmiar: 2578 bajtów Rozmiar: 1399 bajtów Rozmiar: 1562 bajtów
KURSY PROGRAM KORZYŚCI SZYBKIE CZYTANIE MIASTA ZAPISY FAQ
 
   MITY NA TEMAT CZYTANIA
 
Do tej pory narosło wiele mitów na temat szybkiego czytania, które przynoszą wiele szkody. Opinie te wyrażają osoby, które nie potrafią szybko czytać, a przede wszystkim posiadają bariery mentalne wyniesione ze szkoły.
Oto kilka najczęściej spotykanych:

1. Gdy będziemy czytać powoli i „dokładnie” uda nam się wszystko zrozumieć i zapamiętać za pierwszym razem.


      W tym stwierdzeniu pokutują aż dwa fałszywe przekonania. Po pierwsze, czytanie tradycyjne „słowo po słowie” (ok. 200 słów na minutę) absolutnie nie wykorzystuje możliwości naszego mózgu, dlatego często dochodzi do dekoncentracji podczas czytania, ponieważ mózg po prostu się nudzi.
Musimy wracać kilka stron lub czytać cały tekst jeszcze raz, ponieważ mózg „znajduje sobie ciekawsze zajęcia” i wykorzystując „wolne przebiegi” zaczyna rozwiązywać ważniejsze emocjonalnie dla nas sprawy, np. problemy lub zmartwienia W trakcie szybkiego czytania mózg jest tak skoncentrowany na pracy, że o znudzeniu lekturę i myśleniu o innych sprawach po prostu nie ma mowy!
   Drugie fałszywe stwierdzenie wynika z braku wiadomości jak działa nasza pamięć. Wiele osób łudzi się, że jeżeli zatrzyma się wystarczająco długo nad daną informacją, trwale zakoduje ją w pamięci. Niestety, bez powtarzania nie ma skutecznego zapamiętywania!
2. Należy czytać wszystko w jednakowym tempie, żeby absolutnie niczego nie pominąć.
Po pierwsze czytanie wszystkiego w jednakowym tempie jest bardzo nużące, a po drugie, w wielu tekstach nie wszystkie fragmenty zasługują na to by się z nimi dokładnie zapoznać. Wiele razy podczas lektury dochodzimy do wniosku, że np. dane treści były już poruszane, nie potrzebujemy studiować 3 opisu tego samego przypadku, lub dany rozdział nie jest nam po prostu potrzebny.
Umiejętność szybkiego czytania daje Ci możliwość szybkiego zorientowania się w zawartości tekstu, a następnie wybierasz te fragmenty, które są dla Ciebie naprawdę istotne i notujesz je lub nie, w zależności od celu lektury.

3. Gdy nie rozumiemy jakiegoś słowa, musimy przerwać lekturę i natychmiast rozpocząć szukanie wyjaśnienia w innych źródłach, ponieważ dalej nie będziemy wiele rozumieć, ani nie uda nam się zbyt dużo zapamiętać.

Po pierwsze przerywanie procesu czytania ma bardzo negatywny wpływ na rozumienie całości idei czytanego tekstu!. Jeżeli nie ogarniemy myśli przewodniej autora, może się okazać, że źle zrozumieliśmy poszczególne fragmenty, zwłaszcza dotyczy to tekstów, z których musimy przyswoić wiedzę. Często też sięganie natychmiast do słownika okazuje się niepotrzebną czynnością, która dezorganizuje czytanie, ponieważ znaczenie terminu wyjaśnia się akapit dalej.

4. Szybkie czytanie odbiera przyjemność lektury...

Na temat tego stwierdzenia każdy „szybkoczytający” ma wiele do powiedzenia. Proszę zadać sobie pytanie, czy czytanie książki przez tydzień lub dwa jest przyjemnością? Każdy, kto czyta szybko posiada umiejętność doboru tempa czytania, przy którym może delektować się walorami estetycznymi dzieła, a przy tym czytanie jest nadal „zwarte” i szybkie. Wiele osób, które potrafią szybko czytać, twierdzi, że gdy wraca do tradycyjnego czytania, treść książki „rozmywa się”.

Wyobraźcie sobie, jaką przyjemność i satysfakcję odczuwa osoba, która może przeczytać w tygodniu 3,4,5….książek!

Zgłoś się do nas, pomożemy Ci zmienić poglądy
oraz podejście do czytania i nauki!

   
   
Rozmiar: 24708 bajtów